7 zásad bezpečného předjíždění v protisměru

aktualita

Mezi nejnebezpečnější řidičské manévry patří předjíždění v protisměru a i mnohý zkušený šofér někdy raději jede pomaleji za nákladním autem či jízdní soupravou, než aby riskoval kolizi kvůli drobné časové úspoře. Nicméně někdy není zbytí – třeba proto, že nechceme, aby naše plíce fungovaly jako jakýsi externí katalyzátor čoudícího kamionu. Na co bychom měli pamatovat při předjíždění?

1) Když tam nevidím, tak tam nejedu

Zásada první a nejdůležitější. Pojem „nevidím“ se přitom neomezuje jen na to, jestli registrujeme, zda proti nám jede nebo nejede jiný účastník silničního provozu, ale také třeba i na kvalitu vozovky. Například při snížené viditelnosti sice registrujeme, že je v protisměru volno, ale už můžeme přehlédnout třeba poškození vozovky nebo námrazu.

 

2) Nepředjíždím tam, kde je to zakázané

To jsou kromě takto označených úseků i křižovatky a železniční přejezdy – na což často zapomínají i profesionální řidiči.

 

3) Nepředjíždím víc než dvě vozidla najednou

Předjíždění kolony je totéž jako předbíhat ve frontě v obchodě. Akorát může mít katastrofální následky.

 

4) Nezapomínám na „blinkr“ a zrcátko

Použití „blinkru“ chápou snad všichni kromě hrstky řidičů, kterým by ho měla vysvětlit spíše dopravní policie. Do zrcátka se pak díváme proto, že ne všichni řidiči dodržují výše uvedenou zásadu a předjíždějí více vozidel.

 

5) Plně se soustředím

Při předjíždění se stávají věci mnohdy neuvěřitelné. „Evergreenem“ je například situace, že si řidič před předjížděným vozidlem vzpomene, že chce odbočit na polní cestu, a zapomene, k čemu slouží zpětné zrcátko.

 

6) Respektuji svůj vůz

Někteří z nás mají třeba SUV s motorem V10 TDi, se kterým je předjíždění jednoduché. Prostě se podívám před sebe, zjistím, že mohu zahájit manévr, a 300 koní se spolu s točivým momentem jako z náklaďáku postará o zbytek. To se však valné většiny řidičů netýká. I hodně solidní a drahé nové či zánovní vozy dosahují obvykle jen zlomku těchto hodnot (platí zejména pro „krouťák“). Navíc takový rodinný kombík se chová jinak pouze s řidičem na palubě a jinak naložený rodinou a zavazadly na cestu na dovolenou. Máloco je přitom horší, než když vůz začne při předjíždění ztrácet dech a současně se ukáže, že situace v protisměru není tak dobrá, jako se nám zdálo, když jsme manévr zahájili. Celá řada nehod vznikla v momentě, kdy zkušený řidič silného vozu sedl do něčeho slabšího a instinktivně se zachoval, jak byl zvyklý ze svého nadupaného bouráku – a akcelerace se zkrátka nedostavila.

 

7) Mám plán B

Nikde není napsáno, že když jsem předjížděcí manévr zahájil, musím ho také dokončit. Prudce zabrzdit a zařadit se zpět před předjížděné vozidlo není žádná ostuda. A nejen to. Všechno je lepší než čelní náraz a i nedobrovolný výlet do pole máme stokrát větší šanci přežít než srážku s plně naloženým kamionem.